Algemene Voorwaarden SHME
Van toepassing verklaarde algemene voorwaarden SHME.
Deze Rubriek behandelt de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens SHME. De Algemene Voorwaarden SHME zijn bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd.

Algemene Voorwaarden SHME – Versie 01 d.d. 10 april 2025
- SHME : Stichting Historisch Mechanisch Erfgoed Nederland , gevestigd te Wehl , K.v.K.-nummer 96925639.
- Klant: degene met wie SHME een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: SHME en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privé-persoon handelt.
- Onderneming: een Klant die als rechtspersoon handelt.
- Opdrachtgever: consument, onderneming of klant waarmee overeenkomst wordt aangegaan.

- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens SHME .
- SHME en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- SHME en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

- SHME hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- SHME mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- SHME en de Klant spreken voor een dienstverlening door SHlvlE een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- SHME mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
- SHME moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijsgerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- SHME zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingangsdatum.
- Een consument mag de overeenkomst met SHME ongedaan maken wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

- De Klant rekent producten direct af op de wijze aangegeven door SHME of aangewezen locatie.
- SHME mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 100% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De Klant moet bij een betaling achteraf binnen 7 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die SHME hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat SHME aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- SHME mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

- Wanneer de Klant in verzuim is, mag SHME het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
- SHME maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
- Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan SHME, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.

- Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt alleen wanneer:
– het product niet is gebruikt en zich daarvoor eigent.
– het geen product is dat niet onderhevig is aan bederf of anderszins onbruikbaar is of wordt door opening verpakking.
– het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast.
– de verzegeling nog intact is, wanneer het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud dan wel anderszins bedoeld is om data te dragen of uit te wisselen.
– het product of dienst geen logies, reis, restaurantbedrijf, cateringopdracht of vorm van vrijetijdsbesteding betreft. - De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
– op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van de bestelling.
– zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten.
– zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen. - De consument kan gebruikmaken van zijn bedenktijd door een herroepingsformulier (download papierenversie formulier) met dat onderwerp te sturen naar g.rabeling@shme.nl, of met behulp van het digitale herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van SHME.
- De consument moet het product binnen 14 dagen na het sturen van de mail – lid 3 – terugsturen naar SHME.
- Stuurt de consument het product niet binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terug, dan vervalt het herroepingsrecht.

- Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar SHME heeft geretourneerd, dan zal SHME eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbelalen.
- De kosten voor verzenden komen slechts voor rekening van SHME voor zover de volledige bestelling compleet wordt geretourneerd.

- De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit een overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schonen.

SHME kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval:
- Producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van SHME heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan SHME.
- SHME is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijd, vanwege het gebruik van haar retentierecht.

SHME kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval:
- Klant doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan SHME te verrekenen met een vordering op SHME.

- SHME blijft eigenaar van alle geleverde producten tot dat de Klant alle openstaande facturen aan SHME met betrekking tot een onderliggende overeenkomst(en) heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd in lid 1 kan SHME gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
- Wanneer SHME gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag SHME van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats bij SHME, tenzij anders wordt afgesproken.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
- Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag SHME zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan SHME kan tegenwerpen.

- De levertijden van SHME zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
- De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van SHME.
- De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer SHME later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer SHME niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en SHME iets anders hebben afgesproken.

- De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

- De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en SHME schriftelijk iets anders hebben afgesproken.

- Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening oplaten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij SHME niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
- Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet Klant eventuele zichtbare beschadigen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan SHME . Doet de Klant dit niet, dan kan hij SHME niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

- De Klant moet de volgende zaken ruimvoldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
– geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst.
– zaken van SHME die bij de Klant aanwezig zijn.
– zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd. - De Klant geeft op eerste verzoek van SHME de polis van deze verzekeringen ter inzage.

- Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.

- Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
- Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht de verschuldigde vergoeding en de gemaakte onkosten van SHME te betalen.

- Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan SHME. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat SHME in staat is hierop adequaat te reageren.
- Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat SHME gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

- Wanneer de Klant en SHME een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor SHME enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
- De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
- De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage.
– voor schade ontstaan door ongevallen.
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product.
– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant.
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld. - Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die SHME levert, gaat over op de Klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt.

- SHME voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
- SHME mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
- De Klant moet ervoor zorgen dat SHME op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de Klant er niet voor dat SHME tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

- De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan SHME.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert SHME de betreffende bescheiden.
- Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door SHME redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

- De Klant vrijwaart SHME tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door SHME geleverde producten en/of diensten.

- De Klant moet een door SHME geleverd product of verleende dienst zo snelmogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant SHME daarvan op de hoogte te stellen binnen 14 dagen na het vaststellen van de tekortkoming.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat SHME hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en SHME.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat SHME andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan SHME .
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling SHME ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

- Wanneer SHME een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

- SHME is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt, wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer SHME aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen maar directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- SHME is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer SHME aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het gedeelte van het factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van SHME vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer SHME toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door SHME nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat SHME in verzuim is.
- SHME mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer SHME kennis heeft genomen van omstandigheden die hem
goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet kan en zal nakomen.

- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van SHME door de Klant niet aan SHME kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp.
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen.
– stroom-, elektriciteit- internet-, computer- of telecomstoringen.
-computervirussen.
– stakingen.
– overheidsmaatregelen.
– vervoersproblemen.
– slechte weersomstandigheden.
– werkonderbrekingen. - Wanneer zich een overmachtssituatie voordoet waardoor SHME 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort tot dat SHME kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd. mogen zowel de Klant als SHME de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- SHME hoeft in een overmachtssituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer SHME hiervan voordeel heeft.

- Wanneer het voor de uitvoering noodzakelijk is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en SHME de overeenkomst aanpassen. Dit geldt niet voor producten die de Klant heeft gekocht in een fysieke omgeving.

- SHME mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag SHME altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal SHME zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met SHME aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van SHME .
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

- Wanneer een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat SHME bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

- Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van SHME is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en SHME, tenzij de wet iets anders bepaalt.

